torsdag den 13. december 2012

Den søde citron?!?

Noget syret er sket - og det er ikke engang surt - det er sødt! Ja, som I nok kan forstå har jeg fået mig en overordentlig stor overraskelse. Min mormor (hende kalder vi Muggemor) havde fået købt sig citroner i en butik (den kaldes Bazar) og hun havde fået fortalt de var søde. Jeg troede ikke et øjeblik på denne vanvittige historie, så jeg måtte selvfølgelig undersøge sagen. Kunne det virkelig lade sig gøre at lave en SØD citron? Den citron, som vi anmeldte til 0 æbler, fordi den var så sur?

Jeg har undersøgt sagen på internettet (som jeg altid gør) og fundet frem til følgende:
Smagen af citron er som regel kraftigt syrlig med en smule aroma, der er velkendt hos citrusfrugter. Der findes dog en gruppe af citroner, kaldet søde citroner, der nærmest ikke indeholder syre og derved kommer til at virke søde. Der er jo sukker i en citron, men normalt bliver det overdøvet af den syrlige smag. De søde eksporteres yderst sjældent.

Sådan kan man jo indimellem opleve sjældenheder - og det var jeg så heldig at gøre i dag!



Søde citroner smager sødt, ja - men på en sharonfrugt-agtig-måde. Faktisk er den en smule vammel i for store mængder, så den skal spises langsomt og nydes. Frugten ligner en helt almindelig citron, så man skal være opmærksom på om man sætter tænderne i en sød eller sur frugt - ellers kan det jo få fatale konsekvenser. Frugtsaften er meget nyttig mod diverse sygdomme i vinterhalvåret, som vi går i møde i øjeblikket. Lidt citronsaft i teen er vældig godt mod en snue, hvilket er dagens vise ord og betyder forkølelse.


Den søde citron får 3 ud af 5 æbler

OO









Tak for opmærksomheden (og nu skal jeg spise mere citron) fra Freyapapaya

1 kommentar:

  1. Endelig nogen som vidste lidt om den søde citron. Jeg har spurgt flere, men de kender den ikke. Så dejligt at høre du ved hvad det er...
    Men jeg kan ikke finde dem i byen, så jeg må jo finde en bazar et sted. (Smagte dem ved en kollega, hvis mor havde medbragt den fra hjemlandet.)

    SvarSlet